Els perjudicats en un fet causat per un vehicle, o els seus hereus, tenen acció directa contra l'entitat asseguradora del vehicle responsable per reclamar una indemnització pels danys materials i corporals patits, acció que, segons el que disposa la Llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles a motor, té un termini de prescripció d'un any.
Dins el citat termini, el perjudicat haurà de comunicar el sinistre a l'entitat asseguradora i demanar la indemnització que corresponga, fent constar a la reclamació la identificació i dades rellevants de les parts, vehicles i conductors implicats que es coneguen; una declaració sobre les circumstàncies del fet; així com tota la informació mèdica, pericial o de qualsevol altre tipus que permeta la quantificació del dany. A este respecte, cal tindre en compte que les forces i cossos de seguretat de l'Estat podran facilitar als afectats la informació dels atestats e informes que facen.
Dins els tres mesos següents a la recepció de la reclamació, l'entitat:
Si accepta la reclamació, haurà de notificar al perjudicat una oferta de indemnització. Si el perjudicat no estiguera conforme amb l'oferta, les parts podran demanar informes complementaris inclús a l'Institut de Medicina Legal (Forense), que, en cas de sol·licitar-se de mutu acord, seran de compte de l'entitat asseguradora, que vindrà obligada a fer una nova oferta dins el termini d'un mes des que reba els informes complementaris.
Si no accepta la reclamació, l'entitat haurà de notificar al perjudicat una resposta motivada indicant el motiu que impedeix efectuar l'oferta de indemnització, ja siga per no estar determinada la responsabilitat ja perquè no es puga cuantificar el dany, o per qualsevol altra causa que haurà de ser especificada, detallant els documents en que es base la decisió i indicant al perjudicat que no cal la seua acceptació o rebuig exprés, i que la mateixa no afecta a les accions legals que li pertoquen.
La reclamació feta pel perjudicat interromprà el còmput del termini de prescripció des que es presente a l'entitat asseguradora i fins la notificació de l'oferta o resposta motivada definitiva que faça l'entitat. En cas que l'asseguradora rebutge la sol·licitud de nous informes, el còmput de la prescripció es reprendrà des del moment que el perjudicat conega esta decisió.
En cas que, o be l'entitat no accepte la reclamació, o bé el perjudicat no estiga conforme amb l'oferta, o hajen transcorregut els tres mesos sense resposta, es podrà optar per una mediació regulada a la Llei abans citada, o interposar demanda davant els Jutjats competents, que no s'admetrà a tràmit si no s'acompanyen els documents que acrediten la presentació de la reclamació prèvia a l'entitat i l'oferta o resposta motivada, si existiren.
Per últim, direm que el Consejo General de la Abogacía Española (CGAE) va signar amb l' Asociación Empresarial del Seguro (UNESPA) i TIREA, empresa desenvolupadora de solucions tecnològiques, un conveni que ha permès la creació d'una plataforma digital que ve a donar una resposta tècnica als advocats per tal que puguen treballar en un entorn segur de comunicacions amb les asseguradores a l'hora de presentar, en nom dels seus clients, les reclamacions corresponents.
La plataforma permet als advocats realitzar de forma online comunicacions bidireccionals amb les entitats, agilitzant les reclamacions dels seus clients, amb total garantia de l'emissió i recepció de totes les comunicacions, expedint de forma automàtica els corresponents justificants de recepció i certificats signats digitalment, tant de la reclamació formulada amb tots i cada un dels documents aportats, com de la recepció de les comunicacions emeses per les entitats asseguradores.
Dins els tres mesos següents a la recepció de la reclamació, l'entitat:
Si accepta la reclamació, haurà de notificar al perjudicat una oferta de indemnització. Si el perjudicat no estiguera conforme amb l'oferta, les parts podran demanar informes complementaris inclús a l'Institut de Medicina Legal (Forense), que, en cas de sol·licitar-se de mutu acord, seran de compte de l'entitat asseguradora, que vindrà obligada a fer una nova oferta dins el termini d'un mes des que reba els informes complementaris.
Si no accepta la reclamació, l'entitat haurà de notificar al perjudicat una resposta motivada indicant el motiu que impedeix efectuar l'oferta de indemnització, ja siga per no estar determinada la responsabilitat ja perquè no es puga cuantificar el dany, o per qualsevol altra causa que haurà de ser especificada, detallant els documents en que es base la decisió i indicant al perjudicat que no cal la seua acceptació o rebuig exprés, i que la mateixa no afecta a les accions legals que li pertoquen.
La reclamació feta pel perjudicat interromprà el còmput del termini de prescripció des que es presente a l'entitat asseguradora i fins la notificació de l'oferta o resposta motivada definitiva que faça l'entitat. En cas que l'asseguradora rebutge la sol·licitud de nous informes, el còmput de la prescripció es reprendrà des del moment que el perjudicat conega esta decisió.
En cas que, o be l'entitat no accepte la reclamació, o bé el perjudicat no estiga conforme amb l'oferta, o hajen transcorregut els tres mesos sense resposta, es podrà optar per una mediació regulada a la Llei abans citada, o interposar demanda davant els Jutjats competents, que no s'admetrà a tràmit si no s'acompanyen els documents que acrediten la presentació de la reclamació prèvia a l'entitat i l'oferta o resposta motivada, si existiren.
Per últim, direm que el Consejo General de la Abogacía Española (CGAE) va signar amb l' Asociación Empresarial del Seguro (UNESPA) i TIREA, empresa desenvolupadora de solucions tecnològiques, un conveni que ha permès la creació d'una plataforma digital que ve a donar una resposta tècnica als advocats per tal que puguen treballar en un entorn segur de comunicacions amb les asseguradores a l'hora de presentar, en nom dels seus clients, les reclamacions corresponents.
La plataforma permet als advocats realitzar de forma online comunicacions bidireccionals amb les entitats, agilitzant les reclamacions dels seus clients, amb total garantia de l'emissió i recepció de totes les comunicacions, expedint de forma automàtica els corresponents justificants de recepció i certificats signats digitalment, tant de la reclamació formulada amb tots i cada un dels documents aportats, com de la recepció de les comunicacions emeses per les entitats asseguradores.
Comentarios
Publicar un comentario